–Dette er et helt nødvendig grunnlag for å utvikle og gjennomføre en politikk som et samlet Storting i flere omganger har stilt seg bak – om å styrke ideelles posisjon som velferdsleverandører. Vi er svært glade for at disse forslagene fra Støstadutvalgets utredninger er prioritert i budsjettforliket for 2025 og at forliket ber om at de skal fremmes i løpet av inneværende stortingssesjon, sier Diakonhjemmet stiftelses administrerende direktør, Ingunn Moser.

Diakonhjemmet stiftelse har nylig gitt sine høringsinnspill til Avkommersialiseringsutvalgets andre delutredning NOU 2024: 17 Kommersielle og ideelle aktorers rolle i fellesskapets velferdstjenester. Den første delutredningen ble publisert tidligere i 2024. Diakonhjemmet stiftelse har gitt innspill til begge utredningene.
Handlingsrom og tillit
For Diakonhjemmet er det viktig at Støstadutvalgets arbeid med hvilke premisser som må være til stede for at ideelle skal fungere som en god og relevant tjenesteleverandør, følges opp. En ideell definisjon og registreringsløsning er virkemidler for det. Samtidig er det også viktig at innspillene som har kommet i høringsrundene om hvordan styrke sektoren og innrette virkemidlene, blir hensyntatt.
-Vi må ha handlingsrom og tillit hos offentlige oppdragsgivere. En juridisk definisjon må ikke avskjære ideelle aktører fra virksomhet de driver i dag og ikke fra muligheter til framtidig utvikling, samskaping og innovasjon. Dette må sikres ved bruk av mekanismer som gir forutsigbarhet og mulighet til å være innovative for å svare på samfunnets behov. For, vi må ikke bli låst til rigide modeller som hindrer våre muligheter til å utvikle løsninger tilpasset brukernes behov, sier Moser.
Finansieringsordninger
I tillegg til usikkerhet om hvem som er ideelle aktører, er det usikkerhet knyttet til juridisk handlingsrom vedrørende valg av offentlige støtte- og finansieringsordninger for samarbeid med ideelle velferdsaktører. Anbudskonkurranser krever høy kompetanse og innebærer risiko for oppdragsgivere så vel som tilbydere. Det er derfor et behov for, slik det foreslås av utvalget, å utrede alternative finansieringsordninger.
Diakonhjemmet støtter forslaget om at det igangsettes et lovarbeid for å utrede mulighetene for alternativ finansiering av velferdstjenester, og at det utarbeides en veileder som viser alternativer for samarbeid og avtaler.
Reservasjonsrett til Høyesterett
Forrige uke vedtok Finansutvalget i Oslo kommune å følge innstillingen fra byrådet og byråd Saliba Andreas Korkunc om å anke dommen i Borgarting om reservasjon av en anbudskonkurranse for sykehjemsdrift til Høyesterett.
-Det er meget positivt at byrådet i Oslo anker dommen om reserverte konkurranser for ideelle aktører til Høyesterett, sier Ingunn Moser. Byrådet i Oslo kommune mener at reserverte anbudskonkurranser vil gi økt mangfold av tjenesteleverandører i helse- og omsorgssektoren. Saken om reservasjonsrett for ideelle velferdsaktører i kommunens anbudsprosesser har vært i rettssystemet både i EU og Norge i flere år.
-Vi følger denne saken nøye. Dette er en viktig sak for ideelle velferdsaktører og vi er glade for at byrådet i Oslo kommune tar saken videre på prinsipielt grunnlag. Det er viktig å få en endelig avklaring av mulighetene for å reservere anbudskonkurranser for ideelle og en tydeliggjøring av det rettslige handlingsrommet, avslutter Ingunn Moser.