Mandat for Diakonhjemmets diakonifaglige råd (2025 – 2027)
Diakonhjemmets diakonifaglige råd er en institusjonell ressurs og virkemiddel for hovedledelsen (HL) og adm. direktør/forstander (AD/F) i utviklingen av egenarten i arbeidet vårt. Oppmerksomheten rettes følgelig mot hva vi gjør og hvordan, og forstår hvem vi er som konsekvensen av det vi gjør.
Diakonifaglig råd arbeider på måter som er åpne og kommuniserer bredt, aktiverer felles samtaler og engasjerer til deltagelse, og bidrar til å bygge kunnskap, kjennskap og identitet.
§ 1 Formål
Diakonhjemmets diakonifaglige råd skal:
- bidra til at samtaler om hvordan det diakonale oppdraget og diakonale verdier og visjoner kommer til uttrykk i vårt arbeid, holdes levende i våre virksomheter skape felles møteplasser for å utforske, utvikle og artikulere den diakonale egenarten og oppdraget i vår kontekst og tid
- tilby en plattform for deltagelse for de som vil ta plass og engasjere seg – inkludert ansatte, studenter og frivillige
- ha rom for alles kompetanser, refleksjon og bidrag - fra operativ hverdagspraksis og erfaring, fag og forskning, visjoner og strategi
- bidra til å skape eierskap til og engasjement for oppdraget og formålet blant ansatte og studenter
§ 2 Aktivitet
Diakonhjemmets diakonifaglige råd skal:
- ha et særskilt ansvar for Diakoniens dag
- ha mulighet til å tilrettelegge ulike slags aktiviteter/arrangementer som bidrar til formålet i §1
- bidra til å bygge relasjoner og utvikle samarbeid om framtidsrettet diakoni
§ 3 Sammensetning
Diakonifaglig råds medlemmer oppnevnes av hovedledelsen og AD/F og settes sammen med 8-10 medlemmer som:
- representerer ulike virksomhets- og fagområder ved Diakonhjemmet
- representerer et mangfold som kan inkludere dedikerte/vigslede stillinger, fag- og forskningsmiljø innenfor diakoni, praksis/den operative virksomheten, og studenter
- bringer inn ekstern representasjon fra diakoni/kirken
Rådssekretær og leder er sekretariat for rådet.
Rådet oppnevnes for en periode på tre år.
§ 4 Arbeidsform
- Rådet møtes 3-4 ganger årlig
- Rådet prioriterer oppgaver ut fra §1 mandatet og §2 aktiviteter
- Rådet organiseres med et AU som forbereder/koordinerer aktiviteter/møter
- Møteform tilpasses saker og aktivitet
- Rådet kan opprette arbeidsgrupper/komiteer for aktiviteter
Diakonifaglig råd skal støtte opp under, men ikke erstatte virksomhetenes egen refleksjon om og arbeid med diakonal egenart, identitet, verdier og kulturbygging. Rådets medlemmer har et ansvar for å rapportere og informere internt i sine virksomheter/fagmiljøer gjennom angitt linje. Rådet knyttes til adm.direktør/forstander som bistår i å bringe utvalgets innspill, forslag og planer til HL.
Rådets medlemmer oppnevnes normalt for 3 år av gangen. Studenter for 1-2 år av gangen.
§ 4 Praktiske/økonomiske forhold
Dekning av utgifter: Kostnader til rådets virksomhet belastes Diakonhjemmet ved stiftelsesadministrasjonen.