Hverdagsliv i Borgenveien barnehage

For foreldre

Hverdagsliv i Borgenveien barnehage.

Åpningstid

07.00–16.30

Kontakt

Hver avdeling har en mobiltelefon.
Send oss gjerne en sms.

Tyrihans +47 900 22 146

Tommeliten +47 900 22 147

Veslefrikk +47 900 22 148

Askeladden +47 900 54 196

Dagsrytmen

Dagens faste innhold gir barna en strukturert og forutsigbar hverdag.

07.00 Barnehagen åpner
08.00 Frokost
09.30 Frilek inne/ute, aktiviteter, tur, samlinger, førskolegruppe
11.00 Lunsj
Bad/garderobe
Soving/hviling for de yngste og utelek for de eldste
14.00 (ca) Ettermiddagsmåltid
Frilek
16.15

Foreldrene har kommet, personalet gjør klar for stenging

16.30 Barnehagen stenger

Sikkerhet

Av hensyn til barnas sikkerhet ber vi om

  • Ikke hopp over gjerdet eller løft barnet over gjerdet
  • Lukk alltid uteporten etter deg! Også lukkede dører og porter inne holdes stengt
  • Si alltid ifra til personalet på avdelingen når dere leverer og henter barnet
  • Dersom det er andre enn foreldrene som henter barnet i barnehagen, må vi få beskjed om dette på forhånd. Det samme gjelder hvis barnet skal være med et annet barn hjem
  • Selv om foreldrene har kommet, må barnet aldri være alene på parkeringsplassen

Praktisk informasjon

Når foreldrene kommer med barna om morgenen og henter dem om ettermiddagen, vil en fra personalet alltid prøve å være tilgjengelig for en prat. Beskjeder og informasjon om barnet gis begge veier. Her har vi samlet litt vanlig informasjon om barnehagen.

  • Sykdom – hva gjør jeg?

    Barnehagen tar kun imot barn som er friske nok til å delta i barnehagens opplegg ute og inne. Barn som har vesentlig redusert allmenntilstand, er smittefarlige eller har feber må være hjemme. Er du usikker finner du mer informasjon på Helsenorge.

    Dersom et barn blir sykt i barnehagen, vil en av foreldrene bli tilkalt for å hente barnet så raskt det lar seg gjøre.

  • Hva slags klær trenger barnet i barnehagen?

    Barna skal alltid være hensiktsmessig kledd tilpasset årstiden, slik at de kan delta i lek inne og ute. Alt tøy og fottøy bør være navnet.

    Følgende må alltid være i barnehagen:

    • To fulle klesskift
    • Uteklær og fottøy
    • Bleier
  • Ferie eller en liten fridag – husk å gi beskjed

    Når barnet har fri fra barnehagen, både enkeltdager og lengre ferier, er det viktig at barnehagen får beskjed om dette.

  • Hvordan feires bursdagen?

    Bursdagsbarnet blir feiret med bursdagssamling og flagg, og får en ”krone”. Søsken på andre avdelinger får også være med og feire. Foreldrene tar med noe som barna forbinder med bursdag som f.eks. frukt, is, kake eller pølser - som barna på avdelingen spiser til lunsj eller ettermiddagsmat.

  • Tar vare på minner fra barnehagetiden

    Alle barna får en perm når de begynner i barnehagen. Der setter vi inn bilder av barna i forskjellige lekesituasjoner og fra forskjellige arrangementer i løpet av året. Hver sommer får barna med seg permen sin hjem. Når barna slutter i barnehagen får de den med som et minne fra barnehagetiden.

  • Fadderbarnet Jaya Lal

    I 2001 ble barnehagen fadder gjennom SOS-barnebyer. Jaya Lal Budha er født 29.05.99 og bor i Sanothimi-barnelandsby i Nepal ikke så langt fra hovedstaden Kathmandu. Vi betaler årlige fadderbidrag og i tillegg sender vi en pengesum til jul og bursdag. Pengene får vi inn på en SOS-kafé på høsten

  • Forsikring

    Barna er kollektivt forsikret for den tiden de oppholder seg i barnehagen. Forsikringen gjelder også på turer etc. i barnehagens regi.

  • Betaling av barnehageplass

    Det betales for 11 måneder per år, juli måned er betalingsfri. Faktura sendes på e-post.

  • Måltider

    Barna får varm lunsj tre dager i uken laget av vår kjøkkenassistent: Mandag, tirsdag og torsdag.

Pedagogisk arbeid med hverdagsaktivitetene

Barnehagehverdagen har mange rutiner som fyller mye av dagen. En viktig del av barnehagens pedagogiske arbeid er å gi barna en trygghet, utvikling og trivsel i disse hverdagslige situasjonene.

  • Mottagelse om morgenen

    MÅL

    • Barn og foreldre skal føle seg velkommen
    • Utveksle informasjon

    METODE

    • Møte barn og foreldre i garderoben
    • Hjelpe barn til å ta avskjed med foreldrene
  • Måltider

    • Barna skal få spise seg mette
    • Oppleve fellesskap og matglede
    • Utvikle selvstendighet og mestrings følelse
    • Øve på begreper
    • Fremme gode kostvaner og god helse

    METODE

    • Ha en felles begynnelse på måltidene
    • Invitere til samtaler hvor alle får delta
    • Legge forholdene til rette for at barna kan oppleve å mestre
    • Lage sunne og næringsrike måltider
  • Rydding inne og ute

    MÅL

    • Leker og annet utstyr blir tatt vare på
    • De eldste barna tar ansvar for å rydde etter avsluttet lek eller aktivitet inne
    • Utvikling av ordenssans

    METODE

    • Leker og annet utstyr har fast plass
    • Voksne er modeller når vi rydder og holder orden
    • Organisere rydding for barna ved å hjelpe og motivere dem
  • Samlingsstund

    MÅL

    • En hyggelig fellesskapsopplevelse
    • Gleden ved å lære faktakunnskap, eventyr, rim/regler og sanger
    • Øve seg på å holde fokus, vente på tur, snakke i gruppe og lytte til andre

    METODE

    • En voksen leder og legger opp til innhold som er i tråd med tema, årstid, høytid og aktiviteter i barnehagen
    • Barna oppmuntres til å delta
  • Toalett/bleieskift og hygiene

    MÅL

    • Innarbeide gode vaner med håndvask og hygiene
    • Oppleve trygghet og trivsel ved vask og toalettbesøk/bleieskift

    METODE

    • De yngste barna blir stelt og skiftet på til faste tider og ved behov
    • Lære barna god håndhygiene
    • En voksen på badet hjelper og veileder og gir ros og oppmuntring
  • Soving

    MÅL

    • Dekke barnas behov for hvile og søvn • De yngste har fast soveplass

    METODE

    • En voksen sitter på soverommet
  • Garderobe og påkledning

    MÅL

    • Lære begreper og etter hvert finne fram tøyet selv
    • Etter hvert mestre påkledning eller deler av påkledningen selv
    • Se sammenheng mellom klær og årstid

    METODE

    • Legge til rette, støtte og hjelpe til slik at barna kan kle på seg mest mulig selv
    • Snakke om årstider og været og hjelpe barna til å vurdere klær etter dette
    • Gi oppmuntring og ros ved mestring
  • Utelek

    MÅL

    • Bli glad i å være ute i all slags vær
    • Føle seg trygg ute blant andre barn og voksne
    • Selvstendighet i større grupper

    METODE

    • Være ute i all slags vær
    • Voksne er alltid til stede ute og er engasjerte i det barna holder på med
  • Avslutning på dagen

    MÅL

    • Positiv og rolig avslutning
    • Hyggelig avskjed, gi/få informasjon

    METODE

    • Legge opp til rolige aktiviteter og være tilgjengelig for foreldrene

Tilvenning

Ny i barnehagen

For barnet kan det å begynne i barnehage være en stor overgang. Noen barn finner seg fort til rette, mens andre trenger mer tid. Barnet skal bli kjent med både barn og personale på sin avdeling og bli trygg i de nye omgivelsene - derfor er det viktig at de første møtene med barnehagen og personalet skjer gradvis. De yngste barna er den første dagen to-tre timer i barnehagen sammen med foreldrene. Senere utvides tiden i forhold til hva som passer det enkelte barnet best. Eldre barn som har gått i barnehage før, kan ha noe lengre dager i begynnelsen. Foreldrene må sette av minst tre dager til å være sammen med barnet i barnehagen. Det er også en stor fordel for barnet å kunne ha kortere dager utover dette, særlig for de yngste barna.

I tilvenningsperioden vil det være en av personalet ha et spesielt ansvar for å gjøre barnet kjent med og trygg i barnehagen. Etter hvert overtar hele avdelingens personale gradvis felles ansvar for barnet.

Før sommeren vil det bli avholdt et møte for foreldre som har fått tildelt en ny barnehageplass. Her vil det bl.a. bli gitt informasjon om avdelingene og noen råd og tips for tilvenningsperioden.

Kort tid etter at barnet har startet i barnehagen vil foreldrene ha en samtale med den pedagogiske lederen på avdelingen. Her forteller foreldrene om barnet sitt og pedagogisk leder orienterer om hvordan tilvenningsperioden har vært og hvordan barnet har det i barnehagen.

Overflytting til ny avdeling

Når barna er 2-3 år flyttes de over fra liten til stor avdeling. Fortrinnsvis skjer overflyttinger etter sommerferien, men kan også skje i løpet av året. Barna er da kjent på huset og trenger ikke så lang tilvenningsperiode. Som regel flytter flere barn fra småbarnsavdelingene over samtidig og det gjør at overgangen blir enklere. Før de bytter avdeling bruker vi god tid på å forberede overflyttingen, ved jevnlige besøk på den nye avdelingen.

Taushetsplikt og politiattest

De ansatte har undertegnet taushetserklæring. I tillegg kreves det i henhold til Lov om barnehager at alle som skal jobbe i barnehage fremlegger politiattest.

Borgenveien barnehage

E-post: lisbet.maloku@diakonhjemmet.no

Telefon: +47 22 45 19 90

Telefon: +47 930 93 287

Barnehagen ligger i en gammel eplehage ved Diakonhjemmet Sykehus

Besøksadresse: Borgenveien 7, 0370 Oslo

Kart: