For leietagere

Har du spørsmål om leieforholdet. Her har vi samlet noe informasjon.

Kontakt drift og utleie

Kontakt oss

Ta kontakt hvis du lurer på noe. Det er lettest å få tak i oss på e-post

utleie@diakonhjemmet.no eller 22 45 17 85

Besøk oss i Diakonveien 10. Vi har åpent mandag, onsdag og fredag: Kl 09.00 – 15.00

Kontakt drift/vedlikehold

Drift skal kontaktes hvis det skulle være feil eller mangler ved boligen.
Slik melder du inn feil – åpent mandag til fredag 07.30 – 15.30.

  • Mine sider

    Her finner du viktig informasjon om kontrakt, husleie og bolig. Logg deg på!

  • Flytte inn – informasjon om innflytting, tilstandsrapport og nøkler.

    Hente nøkkel

    Innflytting skjer mellom kl. 12.00–15.00 på innflyttingsdagen/kontraktens startdato. Du henter nøkkel i Diakonveien 10.

    Tilstandsrapport
    Husk og fyll ut tilstandsrapporten som du får utlevert ved innflytting. Denne skal innleveres tilbake innen 7 dager etter at innflytting har funnet sted. I motsatt fall anses boligen som godkjent (uten formelle mangler eller større skader).

    Tilgang til bolig
    Leietager får tilgang til boligen når følgende punkter er gjennomført:

    • Kontrakt og husordensregler er underskrevet
    • Depositum er innbetalt (leiligheter)
    • Kontraktsperioden er påbegynt
    • Det er gjennomført innflyttingsbefaring (leiligheter)
  • Branninstruks: Varsle, redde og slukke. 

    Husk at du først og fremst må vurdere egen sikkerhet. Ikke ta sjanser! Vurder hva som kan gjennomføres.

    VARSLE

    • Varsle brannvesen på 110 – opplys om riktig adresse
    • Varsle beboere

    REDDE

    • Lukk dører og vinduer
    • Forlat bygning rolig

    Møt opp på møteplass (for blokkene)

    • For Hartvig Halvorsens vei 2, 4, 6 og Theodor Dahls vei 1 møtes leietakerne på gressplen i mellom parkeringsplassene bak blokkene eller på hjørnet nærmest eneboligene i rekke ved Theodor Dahls vei 1.
    • For Borgenveien 3 møtes leietakerne ved lekeplassen i nærheten av C-inngangen.

    SLUKKE

    • Hvis anledning, forsøk slukking med brannslange eller slokkemiddel
  • Betale husleie: Slik finner du og betaler husleie. 

    • Husleiefakturaene får du tilgang til på mine sider. Alle beboere skal ha en egen bruker. Har du ikke egen bruker tar du kontakt oss.
    • Husleien skal betales senest den 1. i gjeldende måned.
    • Vennligst benytt giroens KID-nummer. Dette finner du nederst til venstre på fakturaen (kontonummeret står nederst til høyre).
    • Det gis ikke utsettelse på betaling av husleiefaktura og det sendes ut en purring før regningen går til inkasso.
  • Fellesvaskeri og vaskekort

    Det er flere fellesvaskeri på Steinerud. For å kunne bruke vaskeriet trenger du et vaskekort.

    Fellesvaskeri finnes i
    • Hartvig Halvorsensvei 2, 4 og 6
    • Theodor Dahslvei 1
    • Borgenveien 3
    • Diakonveien 17

    Vaskekort og priser

    Vaskekort kan kjøpes i kortautomaten som henger utenfor inngangsdøren i Hartvig Halvorsensvei 2. Deretter fyller du på kortet med ønsket beløp i samme automat.

  • Lagring og parkering: Boder, sykkelparkering og parkering for bil og el-bil.

    Alle boligene har egen kjellerbod eller loftsbod

    Kjellerboder er merket med hybel- eller leilighetsnummer

    • Du må skaffe hengelås til din bod
    • Ikke oppbevar tekstiler eller andre ting som ikke tåler fukt
    • Oppbevaring i bodene skjer på eget ansvar. Diakonhjemmet er ikke erstatningspliktig ved tyveri, vannlekkasjer eller lignende. Du må ha egen innboforsikring.
    • Boden må tømmes når du flytter - Diakonhjemmet tar ikke ansvar for etterlatte gjenstander.

    Sykkelparkering

    Sykler som parkeres i sykkelboder og i sykkelstativer utenfor boligene må være merket. Merket skal plasseres foran på sykkelen under styret. Klistremerket kan hentes i Diakonveien 10.

    Bil og el-bilparkering

    Hvis du har bil kan du kjøpe elektroniske parkeringsbevis. Ta kontakt med utleie og få tilsendt lenke og kupongkode for bestilling. Se priser og retningslinjer.

  • Avfall og kildesortering

    Eiendomsavdelingen ved Diakonhjemmet er Miljøfyrtårnsertifisert. Vi oppfordrer alle til å kildesortere!

    Husholdningsavfall sorteres og kastes i nærmeste miljøstasjon
    • Matavfall – grønn pose
    • Plast – blå pose
    • Restavfall – vanlige handleposer, vrengte eller hvite
    • Papp/papir
    • Glass/metall

    Spesialavfall (sorteringsrom finner man i Hartvig Halvorsensvei 2, 4, 6 og Theodor Dahlsvei 1):
    • Lyskilder
    • EE-avfall (småelektrisk avfall)
    • Batterier
    • Farlig avfall (maling, lim, lakk)
    Gi til Fretex

    Fretex har en innsamlingsboks vis-à-vis Hartvig Halvorsensvei 4 (ved søppelkassene). Les mer om hvordan du gir til Fretex.

    Øvrig avfall fra inn-/utflytting og storrydding skal leietaker fjerne for egen regning. Nærmeste gjenbruksstasjon er Haraldrud gjenbruksstasjon i Brobekkveien 87

  • Flytte ut: Si opp og flytte ut.

    Det er 3. måneders oppsigelsestid.

    Oppsigelsen gjelder fra den 1. i nærmeste måned.

    Sende oppsigelsen

    Du sier opp på min side

    Bekreftelse

    Eiendomsavdelingen sender ut bekreftelse på mottatt oppsigelse. Ta kontakt hvis du ikke mottar denne.

    I oppsigelsestiden har du plikt til å gi søkere adgang til å se boligen.

    Renhold

    Utflyttingsbefaring/renholdsinspeksjon skal bestilles av leietaker senest to uker før utflytting på utleie@diakonhjemmet.no

    Dersom leietaker ikke bestiller utflyttingsbefaring, kan leietaker bli fakturert for renhold av boligen dersom dette ikke er utført tilfredsstillende. Pris pr. time 500,-.

    Følg sjekkliste for renhold.

    Nøkler

    Nøkler til boligen skal innleveres personlig av leietaker, senest kl. 12.00 på utflyttingsdagen/kontraktslutt. Hvis nøkler/nøkkelkort ikke leveres tilbake faktureres leietakeren et nøkkelgebyr per nøkkel.

    Leveres i opprinnelig stand

    Leiligheten skal tilbakeføres til opprinnelig tilstand hvis det har skjedd en verdireduksjon gjennom endringer leietaker ikke har hatt rett til å utføre. Skruehull og lignende skal sparkles og males. Utført arbeid skal godkjennes av Eiendomsavdelingen. Beboer blir fakturert for manglende og utilstrekkelig tilbakestilling.

    NB! Husk å avbestille strøm og nettleie

Eiendomsavdelingen utleie

E-post: utleie@diakonhjemmet.no

Telefon: +4722451785

Diakonhjemmet eiendomsavdeling har et stort utvalg av forskjellige boliger i det attraktive området mellom Majorstuen og Vinderen på Oslo vest.

Besøksadresse: Diakonveien 10, Oslo

Kart: