Redegjørelse om åpenhet 2024
Aktsomhetsvurderinger gjennomført i Det norske Diakonhjem.
Organisering og formål
Det norske Diakonhjem (DnD) er en ideell, diakonal stiftelse, som realiserer sitt formål gjennom virksomheter innenfor utdanning, helse og omsorg. Hovedstyret er DnD øverste organ, der daglig ledelse ivaretas av administrerende direktør/forstander.
Vårt formål er å fremme og utvikle diakonal virksomhet i kirke og samfunn, nasjonalt og internasjonalt. Våre kjerneverdier er: Tjeneste, kvalitet, respekt og rettferdighet. Disse verdiene gir grunnlag, retning, inspirasjon og korrektiv for vårt arbeid, for samhandling og samarbeid, og for ledelse, ansatte og alle som er brukere av våre tjenester.
Diakonhjemmets virksomheter er organisert som ideelle aksjeselskaper og rapporterer selv på Åpenhetsloven. For å øke bevisstheten rundt sosiale og klimamessige forhold samarbeider virksomhetene om dette. Alle har publisert redegjørelse på sine nettsider.
Retningslinjer og rutiner
DnD har etablert ledelsesforankrede policyer, retningslinjer og rutiner for håndtering av potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, i tråd med formålet med Åpenhetsloven. Etterlevelse sikres gjennom aktsomhetsvurderinger og OECDs retningslinjer.
Det arbeides systematisk og regelmessig, med å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos samarbeidspartnere og leverandører, og de styrende dokumentene blir jevnlig gjennomgått og oppdatert, som et ledd i en ansvarlig innkjøpspraksis.
For å sikre å sikre mangfold, fremme likestilling og hindre diskriminering, jobbes det aktivt med å spre informasjon og holdninger gjennom møter og arrangementer, men også ved at rutiner og prosedyrer reflekterer dette. Det er tilrettelagt for en kultur der det er ønskelig at arbeidstakere varsler om kritikkverdige forhold. Det foreligger retningslinjer og rutiner i tilknytning til dette, slik at ansatte vet til hvem, om hva og hvordan det skal varsles.
Leverandørkartlegging
I henhold til og i tråd med Åpenhetsloven, foretas det årlige aktsomhetsvurderinger.
Overholdelse av Åpenhetsloven setter krav i forhold til systematisering av samarbeidspartnere og leverandører.Vi har videreført vår vesentlighetsgrense på anskaffelser over 100.000,- pr leverandør pr år.
Det er fulgt en risikobasert tilnærming, der vi systematisk har vurdert hvilke leverandører vi undersøker nærmere. Disse leverandørene fikk oversendt et spørreskjema om hvilken påvirkning virksomheten har i forhold kriteriene i Åpenhetsloven. Responsen på spørreskjemaene ga oss verdifull innsikt i våre samarbeidspartnere- og leverandørers forhold til kriteriene i loven. De fleste besvarelsene var tilfredsstillende.
Mange av våre samarbeidspartnere og leverandører tilhører bygg- og anleggsbransjen, som står på høyrisikolisten. Risikonivået i denne kategorien avhenger i stor grad av landet der selskapet opererer eller produserer. Samlet sett er risikoen lav, da stiftelsen har samarbeidspartnere og leverandører hovedsakelig i Norge. Det er likevel viktig å hensynta at bransjen har i de siste årene vært i endring, da norsk lovgivning om utenlandske arbeidstakere har blitt myket opp, og resultert i hyppigere tilfeller og funn av arbeidsforhold som nærmer seg sosial dumping. Diakonhjemmet har bygge- og vekstplaner, noe som betyr at virksomheter innenfor denne risikogruppen har fått stor oppmerksomhet for våre aktsomhetsvurderinger både i fjor og i år.
I den overordnede analysen har vi også kartlagt geografi, om vi har kunnskap til eller er kjent med annen type risiko tilknyttet leverandør eller leveranse, om virksomheten publiserte redegjørelse i fjor og om samarbeidspartner, leverandør eller leveranse er knyttet til innkjøpsorganisasjonen KNIF.
Vesentlighetsgrensen kan utelukke leverandører som kan ha uheldige påvirkninger, men vi har prioritert det som har størst påvirkning av vår drift og om leverandøren er en langsiktig partner eller ikke. Dette da langsiktige avtaler, vil ha betydelig innvirkning på mennesker, miljø og samfunn.
Risikovurdering og funn
Gjennomført risikoanalyse bygger på hvordan forespurte samarbeidspartnere og leverandører identifiserer og reduserer risikoer i sine egne leverandørkjeder. Vi har evaluert tilbakemeldingene med hensyn til alvorlighetsgrad og sannsynlighet for negative konsekvenser. Deretter har vi vurdert om potensielle eller reelle konsekvenser, sett fra vårt ståsted, er noe vi har forårsaket, bidratt til eller vært direkte knyttet til. Jo nærmere vi er den negative konsekvensen, desto større ansvar har vi for å stanse, forebygge eller begrense den.
Det ble ikke identifisert faktiske negative konsekvenser hos våre leverandører, som menneskerettighetsbrudd eller dårlige arbeidsforhold, men det er identifisert mulige risikofaktorer:
• Enkelte leverandører omfattes ikke av Åpenhetsloven/faller ikke innunder terskelverdier. Fra disse er det gitt lite informasjon eller et lite grunnlag for å trekke konklusjoner. Vi anser disse til like gjerne å være bidragsytere til negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet, i leverandørkjeden eller som samarbeidspartner/leverandør.• Det mangler formelle kontrakter på mindre innkjøp, slik at det ikke foreligger klare og tydelige krav til hva vi som oppdragsgiver forventer ivaretatt i forhold til vår ESG- rapportering.
Det er ikke identifisert faktiske eller negative konsekvenser innad i stiftelsen, men virksomheten er klar over at brudd i forhold til lovgivningen også kan skje internt. Det foretas jevnlige medarbeiderundersøkelser og ved behov blir det utført tiltak.
Tiltak
- Vi skal søke samarbeid med aktører som følger regelverket. Det forventes at våre samarbeidspartnere og leverandører, uansett størrelse eller om man omfattes eller ikke av Åpenhetsloven, har prosesser på plass for å sikre etterlevelse.
- Klare krav til samarbeidspartnere og leverandører skal utvikles gjennom skriftlige retningslinjer, kontrakter eller avtaler, med forventninger til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter og miljøforvaltning. Derfor bør virksomheter som ikke selv er underlagt loven, men som leverer tjenester eller produkter til Diakonhjemmet, i praksis være forberedt på å måtte utrede spørsmål i tilknytning til dette
- Leverandører som ikke har besvart forespørselen eller besvart svakt, vil bli vurdert utbyttet.
- Fokus på innkjøpsroller, innkjøpsrutiner og system for leverandøroppfølging samt opplæring i dette.
- KNIF - Kristen-Norges innkjøpsfellesskap her et godt fokus på åpenhet og bærekraft i sine avtaler med leverandører. Vi prioriterer leverandører som inngår i avtaleporteføljen til KNIF.
- Fortsette arbeidet som gjøres på tvers av virksomhetene, for å ivareta lovgivningen.
Iverksatte tiltak har gitt følgende resultat eller forventet resultat
Aktsomhetsvurderingene er et kontinuerlig arbeid som bidrar til å stille krav til samarbeidspartnere og leverandører. I sammen med fjorårets aktsomhetsvurderinger gir disse oss god oversikt over våre leverandørkjeder og en redusert risiko for negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.
Vi vil tilstrebe oss å ha rutiner og prosedyrer som ivaretar Åpenhetsloven, og vi vil aktivt søke etter forbedringer og iverksette disse.
Oslo, 7. mars 2024